Hamulce tarczowe czy hamulce obręczowe:...
Hamulce to bez wątpienia jedna z najważniejszych części roweru. Od sprawnie działającego układu hamulcowego zależy nie tylko zdrowie i życie rowerzysty, ale także życie wszystkich innych uczestników ruchu drogowego. Logiczny jest więc wniosek, że kupując rower, należy wybrać model niezawodny, z mocnym układem hamulcowym, który w sytuacji awaryjnej na drodze zatrzyma rower w krótkim czasie, niezależnie od warunków pogodowych i drogowych. Jednak przy wyborze roweru łatwo się pogubić w różnorodności systemów hamulcowych, ich cech i zaleceń.
Które hamulce są lepsze: obręczowe czy tarczowe?
Hamulce obręczowe
Wszystkie hamulce obręczowe mają jedną wspólną wadę: podczas hamowania dochodzi do uszkodzenia obręczy koła. Jeśli uszkodzenie jest poważne i koło skręca się w "ósemkę" lub "jajko", użycie hamulców jest prawie niemożliwe. Podczas deszczu hamowanie jest również niepewne, ponieważ klocki hamulcowe i obręcz koła stają się mokre. Konieczne jest ciągłe monitorowanie i regulowanie hamulca w miarę zużywania się klocków.
Hamulce tarczowe
Ten typ hamulca staje się coraz bardziej powszechny i praktyczny w rowerach. Hamulce tarczowe do roweru link są nieskomplikowane w budowie. Składają się one z tarczy, która jest przymocowana do piasty koła, zacisku hamulcowego, który jest przymocowany do widelca lub ramy oraz linki (system mechaniczny) lub przewodu hydraulicznego (system hydrauliczny), który łączy zacisk z dźwignią hamulca.